erwinmarianne.reismee.nl

7. De Nijl, het begin en het einde

In 1862 stond hij op deze kust van Lake Victoria en zag het water hier omhoog spuiten uit de ondergrondse bronnen. Met een val van 13 meter stortte het zich in de machtige Nijl. De bron van de Nijl was na jarenlange speculaties ontdekt. Livingstone liet er het leven voor, Speke vond als eerste Europeaan de bron hier bij Jinja, maar kreeg pas postuum de eer toen collega ontdekkingsreiziger Stanley zijn theorie bewees. Anno 2019 hebben we tijdens onze boottocht over de Nijl heel veel wat meer fantasie nodig. Waar eens het water omhoog spoot zijn nu slechts wat rimpelingen en bubbels te zien. De waterval is gereduceerd tot eendecimeter door de opgetrokken stuwdammen. En inmiddels is het een algemeen aanvaard feit dat dit niet de enige bron is. Regenwater, een rivier in Rwanda en water uit de Rwenzori bergen voeden de Nijl ook. Maar het blijft toch een plek met historische waarde, grenzend aan dat gigantische Victoria meer dat 2,5 keer zo groot is als België en de lekkerste Tilapia vis van de wereld levert. Ook bijzonder is dat de as van Ghandi bij de bronnen van de 6 langste rivieren ter aarde is uitgestrooid. Ook hier dus waar de Nijl aan zijn 6.500 kilometer lange reis noordwaarts naar de Middellandse zee begint.

Het is onze laatste echte vakantiedag, morgen reizen we terug naar het vliegveld in Entebbe. Vanavond ons farewell diner met onze gids Mister Moses met wie we 3 weken zo intensief optrokken. Onze chauffeur die als in een videogame om alle gaten in het wegdek heen slingerde, de four wheel drive door alle rode moddersporen trok, ons wandelende vogelboek, onze gids door het land, onze Fruitella minnende maatje, onze African tea lurkende partner, de kunstenaar op het poolbiljart, de voorspeller van regen. Een man met een uitgesproken mening over dingen waar hij verstand van heeft, maar vol verbazing luisterend naar sommige van onze waarden en normen. Voorzichtig doorbreken we samen een taboe over homoseksuelen en transgenders. We zullen niet alleen zijn stopwoordje ‘are you sure?’ missen.

Het stemt wat weemoedig, maar ook dankbaar. Wat was het weer een fantastische reis, een ervaring van ons samen om nooit te vergeten. De stilte tot je laten doordringen op de savanne met zijn wuivende hoge gras, de wijdsheid om je heen, 360 graden om je heen draaien en alleen maar wilde natuur zien, de ontelbare sterren aan de pikdonkere hemel, de relaxte dieren in hun natuurlijke habitat. No stress, we are in Africa. Het meest geraakt zijn we toch door de mensen; vriendelijk, open en nieuwsgierig. We zijn blij dat we voldoende tijd hebben genomen om niet alleen maar de indrukwekkende natuur te ontdekken maar ook de ruimte te hebben voor gesprekken, grapjes, dansen, uitwisselingen van ideeën met de Oegandezen. Al die verschillende soorten Oegandezen, verschillend qua taal, lichaamsbouw, manier van leven, behuizing, eten. De mensen zijn hier net zo gevarieerd als het landschap. In onze ogen is dat hetgeen wat Oeganda zo’n aantrekkelijk land maakt. Oeganda overweldigt, schuurt, shockeert, verwondert, ontroert, ontspant, vrolijkt je op, omarmt je.

Iedereen die met ons meelas, dank voor jullie interesse en leuke reacties. Oeganda is een land dat zeker op je bucketlist mag staan!

Brenda

Zelfs vanuit de leunstoel hier was het al een prachtige reis om mee te mogen kijken en lezen. Jullie hebben er weer een schitterende ervaring bij en weer een prachtig blog geproduceerd!

Francine

Zo te lezen een schitterende reis! Mooi verwoord en in beeld gebracht.
Voor jullie weer onvergetelijke herinneringen om van na te genieten.

Hannie

Jammer voor jullie dat deze prachtige reis er weer op zit. Al wat blijft zijn de mooie herinneringen én je levendig geschreven blog! Dank, dat ik als lezer een beetje mee mocht genieten en tot slot, wel thuis...

Joost

Tnx M en E voor de verhalen en foto’s! Goede reis terug!

Annie

Wat een prachtig beeld van dat mooie land .Je verhalen zijn zo goed dat je als lezer het gevoel krijgt dat je erbij bent.voor jullie zal vooral ook gelden een dankbaar gevoel met veel vrienschap voor Mister Mozes.,een bijzondere man denk ik.Ik heb ervan genoten.Top!

Marianne Carriere

Dank voor alle complimenten! Een blog schrijven blijft voor mij een manier om indrukken te verwerken, het hoofd weer vrij te maken voor nieuwe ervaringen.

Kick

Beste Marianne en Erwin, wat een geweldige reis hebben jullie gemaakt en ervaringen opgedaan die jullie niet snel zullen vergeten. Ook knap dat jullie in de oerwouden steeds de weg naar huis konden vinden. Hopelijk brengt KLM jullie ook weer veilig terug. Bedankt voor de foto's en verhalen.

Carolien Monteiro

Wat hebben jullie een mooie indrukwekkende reis gemaakt. Mooie verhalen en complimenten voor de manier waarop de blog is geschreven. Alsof je erbij bent. Geniet nog van jullie vakantie.

Irma

Wat verwoorden jullie alles mooi. Ik heb alle verslagen van jullie prachtige reis gelezen. En inderdaad jullie hebben niet alleen de natuur beleefd, maar zijn gelukkig ook veel met de lokale mensen omgegaan. En dat maakt Uganda zo mooi. De natuur is prachtig, maar de lokale mensen maken de reis pas bijzonder. Als echte Uganda-liefhebber een ware herkenning van jullie verhaal. Hoop dat jullie nog heel lang nagenieten van dit bijzondere land. The pearl of Afrika of wel UGANDA

Tiara Tours