erwinmarianne.reismee.nl

4. Op bezoek bij de mooiste man van Duitsland

Erwin praat er al dagen over, hij gaat op bezoek bij Sisi. Voor Sisi switcht hij moeiteloos van de Romeinen in de eerste eeuw naar de Beierse koningen in de 19e eeuw. We nemen er een 'vrije' dag voor en blijven op zondag 6 juli in Füssen. Of zoals de Romeinen deze plaats noemden, Futtibus. Maar Erwin komt er bekaaid af want Schloss Hohenschwangau en Schloss Neuschwanstein stammen wel uit de Sisi tijd maar zij zelf leefde ergens anders. Ik kom er beter van af want hier leefde de mooiste man van Duitsland. Ja, in de 19e eeuw dan. 1,94 lang was Koning Ludwig de Tweede, één van de laatste Beierse koningen. Grote ogen, bruine lokken en een slank postuur. Na een Spartaanse opvoeding in kasteel Hogenschwangau -zijn vader vond het een goed idee als zijn kinderen op een aparte verdieping woonden en zo min mogelijk contact met de ouders hadden- verloor hij zichzelf in mythes en sages. Op zijn 18e werd hij veel te vroeg koning. Cultuur-, muziek- en natuurminnend als hij was liet hij het oorlog voeren aan zijn broer over. Dit was de romatische tijd dus op de schilderijen worden veldslagen uitgevochten zonder een druppel bloed te vergieten. De vijand lijkt gewoon in slaap gevallen. Geen bloed, geen wonden. Dat is ook zo naar om naar te kijken in je huiskamer. Al snel besloot Ludwig een nieuw kasteel te bouwen. Hij had tenslotte al een gele (Hohenschwangau), hoog tijd voor een witte op de tegenoverliggende berg. Nieuw Zwanenstein, vrij vertaald. Het zou de titel van een nieuw Harry Potter boek kunnen zijn. Walt Disney schijnt zich ook door dit slot te hebben laten inspireren voor alle kastelen die in zijn sprookjes voor komen. En sprookjesachtig is het! Ludwig was goed bevriend met Wagner en wilde in dit kasteel alle opera's van Wagner tot leven laten komen. De schilderingen op de muren beelden per kamer dus een andere opera uit. De bijzonder rijke inrichting is nog volledig intakt tot de gordijnen aan toe. Dat maakt dit kasteel bijzonder want in 1870 werden natuurlijk niet meer veel nieuwe kastelen gebouwd. Bijzonder vind ik ook de kruipgangen die door de muren liepen om de bediendes met kolen naar de vele tegelkachels te laten kruipen. Zo konden ze die vanachter uit bijvullen, zonder in de kamer te hoeven komen. Het is ook zo niet-sjiek als je je bediendes gewoon op de gang met de kolenmand tegen komt... Wij hebben dan wel eens geklaagd dat de bouw van ons eigen 'Zwanenstein' in de Waterdonken in Breda lang duurde, maar aan Neuschwanstein werd 17 jaar gebouwd en toen was ongeveer een derde af. Zodra Ludwig onder geheimzinnige omstandigheden was overleden werd direct met de bouw gestopt. De regering zal gedacht hebben, we dichten even een gaatje in de begroting. Want geld uit geven kon Ludwig als de beste. Alleen al aan zijn speciaal verlengde bed en de rest van het houtwerk van zijn slaapkamer werkten 14 houtbewerkers 4 jaar lang. Al met al heeft hij er 6 maanden gewoond tot het moment dat hij in 1886 handelingsonbekwaam werd genoemd door de regering. Binnen twee dagen was hij dood, zogenaamd verdronken samen met zijn arts. Heel romatisch natuurlijk zonder bloedvergieten, maar je bent er wel mooi vanaf. Destijds is het kasteel misschien zonde van het geld geweest, maar nu is het één van Duitsland's grootste toeristische trekpleisters en floreert een stadje als Füssen dankzij Ludwig's excentrieke karakter.

Edwin

Wat kun je toch mooi beschrijven :-) ben er vaak langs gereden op weg naar sneeuw of parapent uitstapjes maar zal een volgende keer aan jou en ludwig denken.

Petra

Kijk, dat is nou leuk om te horen; iemand die veel langer over zijn huis bouwen heeft gedaan dat wij aan ons eigen Zwoegestein! En unser Ludwig had nog wel viele Leute terwijl wij ganz alleine waren. Jawohl!

Marianne

Mooie naam, Petra, Zwoegestein. ;-) Maaruhhh, ganz allein?? Jullie hadden toch hulp van dat mallotige stel uit Nederland?

Petra

Jawohl, dat is zeker waar, maar procentueel gesproken was dat (hoewel super gezellig) natuurlijk een druppel op de gloeiende plaat, water naar de zee, uh, apfel und ei, etc. Geniet van jullie verhalen, nog veel plezier daar.

Tiara Tours