erwinmarianne.reismee.nl

Nadaam spektakel

Nadaam spektakel Vandaag, 11 juli, viert Ulaan Bataar feest. En wij met ze! Wat een superdag, echt een hoogtepunt van deze reis. We maken de openingsceremonie mee en je weet werkelijk niet waar je kijken moet, zowel het publiek om je heen is op zijn mooist aangekleed als de mensen die de ceremonie uitvoeren. Alle traditionele kleding van de stammen is vertegenwoordigd, de kleuren knallen er van af. De president komt een toespraak houden en ook hij is in traditionele kleding. Daarna begint het worstelen, waar ze geen gewichtsklasses kennen, dus in de eerste rondes staan er van die sprietige mannetjes tegenover van die kolossen van worstelaars. Uiteindelijk winnen natuurlijk de zwaartsten. Daarna met Floor en Marco op het festival terrein rondgedwaald en daar waren wij in een van de vele eettentjes de bron van vermaak. Floor is vegetarisch en probeerde een groente-dumpling te bestellen. Nou, dat was lachen voor de Mongolen in dat tentje, iemand die geen vlees eet...hilarisch in dit land waar iedereen vee heeft. We hebben toen met zijn drieën wel een dumpling met vlees gegeten en toen we vertrokken en 'bye, bye' zeiden was dat natuurlijk ook weer erg grappig. Maar wat een aardige, open mensen! Iemand vertaalde zelfs spontaan de speech van de president voor ons. Daarna bij de boogschietwedstrijden gaan kijken bij 'anklebone-schieten', een sport waarbij je met een botje vanaf een soort schietplankje twee enkelbotjes van een schaap probeert om te schieten. Daarna op het einde van de middag nog bij de paardenraces gaan kijken die op de steppes buiten de stad worden gehouden. Jongens van misschien 6 jaar oud gaan in vol galop over de steppes heen. Geweldig hoe trots en gemakkelijk hier iedereen paard rijdt. Wat een heerlijke dag, een herinnering die in het geheugen gegrift staat. We zijn van de ene verbazing in de andere gevallen. In de vroege avond nog even geshopt voor de komende week als we de Gobi woestijn ingaan. Even wat extra fruit en groente ingeslagen want dat is daar niet te krijgen. We hebben er zin in. De komende week zijn wel off line. Even geduld dus weer.

Silvia Maes

Wat ontzettend leuk om jullie beschouwelijke verhalen te lezen. Het is net of ik er een beetje bij ben en ik merk dat ik tijdens het lezen de hele tijd zit te grijnzen. Wat een avontuur! Ik ben stik jaloers. Tot gauw weer. Ben zelf benieuwd naar jullie volgende ervaring.
Dikke kus voor jullie beiden, Sil

Ronald R.

Ik hoef Discovery Channel maar aan te zetten om een bewegende visuele indruk te krijgen van wat jullie in het echt zien en beleven. Toevallig laatst ook op tv (in de serie 'An idiot abroad') dezelfde treinreis, dus ik heb enig idee wat van jullie zien. De verhalen zo lezend geloof ik warempel dat jullie het goed naar de zin hebben!

Aletta

fijn jullie reisverhalen! Op deze manier heb ik toch voldoende leesvoer voor de vakantie! Mooi om te lezen dat jullie zo genieten, vooral doorgaan....
Nogveel reisplezier.

Danny & Wendy de Klein

Hallo wereldreizigers!

Wilden jullie even laten weten dat jullie nieuwe buurmeisje is geboren. Op zaterdag 7 juli is onze dochter Elin Isabel geboren! Alles gaat super en we zijn inmiddels allemaal weer thuis uit het ziekenhuis.

Bedankt voor jullie prachtige reisverslagen en nog heel veel plezier de komende weken!

Groetjes,
Danny, Wendy, Sita, Niels EN Elin !!!

Rogier

Ik hoorde van jullie reisavontuur via Leonie en heb alle reisverhalen met veel plezier gelezen. Wat een prachtige ervaring! Mooie levenslessen die je in je rugzak mee naar huis kunt nemen. Geniet ervan!
veel groeten, Rogier

Tiara Tours