erwinmarianne.reismee.nl

She is wearing a short skirt and high heels...

She is wearing a short shirt and high heels... Ja, zo,n titel trekt wel lezers, hè.....:-) Op donderdag en vrijdag 28 en 29 juni konden we al onze vooroordelen over Moskou laten varen. Erwin had zich een stad vol lelijke, grove mensen voorgesteld, maar de straten werden bevolkt door langbenige, knappe vrouwen, wankelend op extreem hoge hakken. Maar ja, pech mannelijke blog lezers, ik had die dag de camera vast, dus dit stuk van het verhaal wordt niet visueel ondersteund. Je voelt je in Moskou veilig, het is schoon, de metro werkt perfect en is goedkoop, je kunt er lekker eten en het centrum loopt over van de dure en moderne winkels. Je moet als liefje van een oligarch toch ergens de creditcards van je man kunnen gebruiken, nietwaar....? Maar los daarvan is het indrukwekkend. De vele soorten en stijlen gebouwen, van de sierlijke Russisch orthodoxe kerken met de gouden koepels tot de 7 wolkenkrabbers die in Stalin stijl zijn opgetrokken. Alles is groot, breed en imponerend. Moskou wil indruk op je maken, dit is de hoofdstad van een wereldmacht lijkt alles uit te ademen. Toch wel een heel bijzonder moment om op het Rode plein te staan. We hebben het zo vaak op de tv gezien, bij militaire parades, bij het NOS journaal staan de nieuwslezers altijd voor de kathedraal of voor het Kremlin. En nu staan wij daar...terwijl je 20 jaar geleden het land nog niet inkwam...wow, wat een verandering! En wat is dat Kremlin groot....torentje van onze premier is dan een beetje zielig. De eerste dag zijn we samen op pad geweest met de metro, waar alles natuurlijk in Russisch schrift is aangegeven, maar ook dat went. Niet dat we het kunnen uitspreken, maar we herkennen de combinaties van tekens. Engels spreken doet bijna niemand hier, ook de jongeren niet. Dus wijzen we aan wat ons lekker lijkt en dat lukt prima. Alleen jammer dat je niet echt kunt praten met Russen. Vandaag was het dus leuk om met 2 andere Tiara reizigers en Elena, onze 24-jarige gids, op pad te zijn. Elena vertelde natuurlijk over de stad, maar minstens net zo interessant waren haar meningen over democratie, politici, haar verhalen over hoe ze zelf leeft en werkt, hoe haar ouders en grootouders leven en hoe ze denkt over de verschillende nationaliteiten die ze rondleidt door Moskou. Kortom, Moskou was echt een mooie ervaring. Dat hebben we toch al weer mooi in de pocket! Nu nog even douchen en dan stappen we vanavond om 23.45 uur op de 'echte' trein: de Trans Mongolië Express. Drie dagen en nachten op weg naar Irkutsk en het Baikal meer. Dus jullie moeten zeker 3 dagen wachten op een volgend berichtje....tot later

Rob

In hakken&rokje helemaal naar de IJszee ten noorden van Groenland gezwommen? (Zie het kaartje bij het verhaal...) Brr!

Trein ze!

Peter

Hee jongelui,
goed te horen dat alles goed gaat, de eerste stoere verhalen rollen inmiddels onze huiskamers binnen!
Hier in Breda gaat eigenlijk ook alles goed, het huis is inmiddels als een warme deken ('t was gisteren ook 30C, vandaar). De kids hebben hier gisteren ook geslapen, ons eigen opblaasbed maar meegenomen, wel zo makkelijk. Ging allemaal prima, nu samen effe chillen op de bank en dan naar de stad. De kids vinden het prima hier. Vanmiddag gaan ze terug en ga ik dan eindelijk vissen in de mark.
Tot schrijfs,
Peter. groetjes van Bart (Jopie) en Nina (Nienepien)

Arend en Rian

Hey wereldreizigers. Wat leuk om jullie verhalen te lezen en op die manier mee te kunnen leven. 19% van jullie vakantie zit er inmiddels op. Nog niet eens op de helft! Geniet nog van de avonturen, culturen en vooral van elkaar. Jullie tuin ligt er trouens prima bij ;-)
We blijven jullie volgen, wees dus gewaarschuwd!