erwinmarianne.reismee.nl

Grensoverschrijdend verhaal

Woensdag 27 juni, grens Belarus (wit Rusland) Onderweg van Amsterdam naar Moskou. Geen wifi in deze Russische trein. Dus dit berichtje moet even wachten tot we weer ergens wifi hebben. Vanacht in de trein geslapen, we hebben een 3-persoons slaapcoupé voor ons tweeën: mazzeltje. En zelfs met een piepklein wastafeltje en als klap op de vuurpijl: een nachtkastje! En dan niet met toiletartikelen, maar met een glazen karaf en drinkglazen. Je kunt je wodka toch niet uit een plastic bekertje drinken.... Overdag trekken de landschappen en vele stations aan je voorbij, binnen heerst er een intieme knusheid tussen alle reizigers en de conducteur van onze wagon. De conducteur loopt lekker op zijn slippers, een beetje kletsen, spelletje doen, boekje lezen en in het gangpad hangen en naar buiten kijken. Daar staat altijd het raam open en is iedereen te vinden die een praatje zoekt. Praten gaat met handen en voeten en een beetje Duits, maar glimlachen doet wonderen. Vanochtend kregen we zelfs een lekker kopje thee op bed van onze wagonconducteur! Maar wat onze conducteur niet voor ons kon oplossen is dat er geen ressturatiewagen aan de trein hangt. Oeps, daar hadden we tot aan Moskou niet echt op gerekend. Na een half pakje tuc's, 2 sultana's en een handje pinda's wordt je dan toch wat flauw. Maar....daar kwam onze redding al in zicht, zodra we bij de grens van Polen naar Belarus (Wit Rusland) kwamen, stonden ze ons al op te wachten: de moedertjes van Rusland, zoals ze genoemd worden. Ze verkopen kip, aardappelkoekjes, kwark, frambozen, mega augurken, bier en ...natuurlijk wodka. Zo hebben we ons maaltje bij elkaar gescharreld, prima! Na een hele dag waarin er eigenlijk niets gebeurt is de grens een knooppunt van activiteit: paspoort en visa controle, geld controle, eten kopen, onderstel van de trein wisselen, omdat Rusland een afwijkend spoor heeft. Afijn, 2,5 uur later rijden we Belarus in. Moskou, here we come! En natuurlijk iedereen bedankt voor de reacties op ons weblog. Enne...wordt er daar bij Lumin nog een beetje serieus gewerkt of kan ik dat de komende 5 weken gewoon vergeten. Als ik zo de reacties lees......en het is nog niet eens vrijdag?? We genieten trouwens ook van al jullie reacties, de morbide en melige humor is weer niet van de lucht, ga zo door dan doen wij dat ook. Morgen vertellen we over Moskou, nu net zoveel gedronken dat we het hotel terug kunnen vinden met de metrostations in Russisch schrift. Dat valt nog niet mee....maar we hebben lekker rondgezworven in de stad en lekker gegeten en gedronken. Hier kan t nog......