erwinmarianne.reismee.nl

3. Eles en Marat

De steentjes springen weg onder mijn wielen en de handremmen laten rode strepen achter in mijn handpalmen. Wat onwennig begin ik aan de afdaling, maar al snel vind ik mijn tempo en laveer ik - voor mijn doen- redelijk behendig tussen de stenen door. Samen met Eles en Arie en Hans, twee andere Nederlandse gasten uit het yurt camp, mountain biken we 42 kilometer door de bergen en dalen af door een prachtige nauwe kloof bij Grigorevka. We picknicken op de top, nadat we in de laagste versnelling naar boven zijn gekropen. Sommige stukken waren zelfs daarvoor nog te steil, dus dan zat er niks anders op dan lopen met de fiets aan de hand. Pittig tochtje! Maar we genieten volop van de bergweiden met nieuwsgierige koeien en overstekende schaapkuddes. Met recht wordt Kirgistan wel eens het Zwitserland van Centraal Azië genoemd. We ruilen de restjes van onze lunch tegen vers water bij een Kirgizische familie die op de top woont. Na 600 hoogtemeters omhoog en weer vol in de remmen omlaag kunnen we tevreden een douche nemen in het yurt camp. En met wat een fantastisch uitzicht! Vanuit het open douchehokje op het terrein kijk je zo uit op de besneeuwde bergen. Deze vakantie is wel een uitdaging voor onze zadelbotjes; eerst een dag op het paard, dan een dag mountainbiken en vaak zittend op de vloer eten. Die botjes zijn dus blij met de uurtjes die we door brengen in de auto van onze chauffeur Marat.

Marat heeft me op de eerste dag al omgedoopt naar Marina en na nog een paar dagen is dat afgekort tot Maria. Dat blijft zo tot het einde van de reis. Eles en Marat, het is een mooi span samen. Eles is onze gids/vertaalster en ze is studente Engels, leeft in de stad Bishkek en is 23. Marat heeft vee, een koksopleiding en is 48 jaar. Duidelijk voorbeeld van old school en new school. Waar Eles op de navigatie van haar telefoon de weg zoekt, deelt Marat hier en daar een sigaret uit aan lokale mensen en komt zo aan zijn route informatie. Vervolgens kunnen ze, net als een getrouwd stel, goedmoedig kibbelen over wie er nu gelijk heeft. Eles schakelt met Google Translate moeiteloos van Kirgizisch, naar Russisch naar Engels om iets moeilijks duidelijk te maken, Marat wijst dingen aan en praat gewoon door in het Kirgizisch. Eles schenkt overal een onuitputtelijk aantal kopjes thee voor ons in, Marat focust op het eten en bietst zelfs af en toe iets lekkers van een andere tafel weg voor ons. Eles steelt de harten van alle families waar we slapen door haar open en spontane karakter, Marat neemt altijd iets te eten voor ze mee. Zo laat hij de restjes van onze lunch in een doggy bag inpakken, regelt een potje honing of wat fruit. Meer complementair kunnen twee mensen haast niet zijn.